Skandinavien-Australien på 30 minuter

Snabba flygresorFLYGET: Sedan starten i början-mitteln av 70-talet har man byggt mer än sexton Concorde, varav minst tio fortfarande är i tjänst. Bortsett från Rymdfarten, är Concorden det mest avancerade flyg människan förfogar över – för närvarande.

 
Under de närmaste åren, beräknar de mest optimistiska experterna att det skall gå att flyga från Skandinavien till USA på 15 minuter, och till Australien på ca 30 minuter.

29 gånger ljudhastigheten

Utvecklingsarbetet på de nya hypersoniska flygplanen har varit igång en tid. Hypersonisk avser överljudsflygning på upp till Mac5 – 5 gånger ljudhastigheten. För kommande generationer beräknar man att man ska kunna uppnå så mycket som Mac29 – 29 gånger ljudhastigheten.

60 0000 kronor per timme

För att klara av att flyga i Mac2,2 – Concordens maxfart – använder man idag 4 stycken Olympusmotorer, vilka tillsammans förbrukar inte mindre än 24.000 liter flygbränsle per timme, till ett pris av 60.000 kronor. Trots detta, har både Frankrike och Storbritannien gett sig in i den nya flygplansteknologin. Det är dock i USA som de stora pengarna satsas. Här har man erfarenhet av avancerad flygning, då bl a flygningar mellan världsrymd och vanligt luftrum.

100 miljarder

Finansieringskostnaderna ligger i storleksordningen runt 100 miljarder, och det är summor som inte ens flygjätten Boing klarar av att lägga ut. Ett nytt plan beräknas – snålt tilltaget – att gå löst på ca 4 miljarder. En ny jumbojet kostar idag ca 1 miljard.

Scramjet

De vanliga jetmotorerna fungerar enbart upp till runt Mac2-3, varför den amerikanska flygindustrin nu är i full gång med forskning och utvecklingsarbete inom området scramjet-motorer. Scramjet är en kombination av raketmotorer och vanliga reaktionsmotorer.

Glasfiber-skivor mot friktionsvärme

För att klara av friktionsvärmen, måste man få fram nya och bättre material. Återinflygningen i den tätare atmosfären sker på samma sätt som med rymdfärjan, dvs genom glidflygning. Nya material behövs av både hållfasthetsskäl och för att skydda olika elektroniska komponenter i bl a manövreringssystemet. Praktiska experiment har redan visat att mycket tunna skivor av glasfiber klarar av att utestänga temperaturer uppemåt 1.500 grader C.

Sedan kan man genom ställbara vingar på flygplanen få dem att flyga i olika fartområden.

Flyghöjd: 70 000 meter

För att ljudbangen inte skall nå jordytan, måste en Concorde hålla en flyghöjd på runt 20 000 meters höjd. För att kunna flyga de nya hypersoniska flygvidundren, måste man hålla en flyghöjd på runt 70.000 meters höjd, för att ljudbangen inte skall nå jordytan.

Nästa sekelskifte?

Att det går att få fram denna typen av flygplan redan före nästa sekelskifte är ingenjörerna överens om, men det kommer att kosta otroliga summor för både flygbolag och för dem som vill åka som passagerare.

Tekniken finns, men det är svårt att fatta något beslut, om man ska bygga de nya planen.

Avvaktar

Flygbolagen avvaktar bestämt med några principbeslut, då man fortfarande inte har löst problemet med passagerarnas bekvämlighet.

Hur det sedan blir med de flygande vidundren, får nog framtiden utvisa, men en sak är säker, planen kommer av ekonomiska skäl t v bara att sättas in på långdistansflygningar.

artikeln tidigare publicerad i Malmö-tidningen 1982-1988

artikeln tidigare publicerad i Mekanikinformation 1982-1988