Skip to content

Om mig

BENGT JÖNSSON
Mobil:  0701-70 20 88
E-post:  
Hemsida:  www.iBengt.se
Linkedin: www.LinkedIN.com/in/BengtJ
Facebook: www.FaceBook.com/iBengt.Malmo
Instagram: Instagram.com/iBengt.Malmo/

Jag bor bredvid Pildammarna – ett perfekt läge för att varva ner efter arbetsdagens slut. Fritiden tillbringar jag helst i hemmets lugna vrå, med katten, en film, och en ljudbok i öronen inemellan. Vanligtvis blir det promenader i parken och ett pass på gymmet. Små vardagsrutiner som ger balans och återhämtning.

Från sättare till säljare och administratör

Min yrkesbana började tidigt. Under gymnasiet gick jag Teleteknisk linje, och i samma veva fick jag mitt första extrajobb – ett uppdrag på Malmö-/Limhamns-tidningen. Det som började som något litet växte till ett heltidsjobb efter studenten. Jag arbetade som sättare/textinskrivare och administratör, ett arbete som styrdes av årsarbetstid. Det innebar intensiva perioder inför pressläggning, men också generösa ledigheter under sommaren, kring jul och under vintern.

Från trycksvärta till teknikens framkant

I slutet av 80-talet blev jag rekryterad till tryckeriet Team Offset & Media via en i bekantskapskretsen (senare känt som Prinfo Grafiskt Center). Min första roll var som textinskrivare inom bokproduktion, som snabbt gick över till datorstödd ombrytning. Det var en spännande tid med internationella samproduktioner, klassisk bokproduktion och arbete med flera bibelutgåvor, och då både Svenska Folkbibeln och Libris Medias ”Bibel 2000”.

Redan i början av desktoperan gjorde vi djupdykning i layoutprogrammens mer tekniska struktur för att utveckla och effektivisera arbetsflödet, och både Ventura Publisher som vi arbetade med initialt, och sedermera även InDesign, kunde importera textformat i råtext som man kodade upp med en struktur som var enklare att hantera än XML. Jag gjorde en uppsjö med Sök-Ersätt-funktioner som kopplades till Words macro-script – något som många missar, och som är ganska enkelt att lära sig, och samtidigt väldigt tidsbesparande (mer om det längre ner för den teknikintresserade).

Men mitt arbete stannade inte vid boklayouter. Under tiden på tryckeriet kom jag även att arbeta med:

  • Web-to-Print-system – webshop med trycksaker där kunden själv kunde redigera delar av innehållet i de trycksaker som fanns i kundens egen webshop
  • Nationell support och utbildning inom ett av de två Web-to-Print-system vi arbetade med
  • Felsökning i inkommande material som validerades fel i våra produktionssystem (prepress)
  • Och till viss del även produktion av hemsidor
Förändringens vindar

2004 slogs vårt företag ihop med ett annat, och fyra år senare såldes företaget. I Malmö fanns då bara sälj, prepress och formgivning kvar – men tyvärr ingen plats för mig, och slutade i maj 2009, efter 21 år och 3 månader på företaget.

Efter en period som timanställd hos de nya ägarna, fick jag 2010 en fast tjänst i Danmark – som originalare och formgivare på reklambyrån BookPartnerMedia i Köpenhamn. Tyvärr varade det bara i 1 år. Trenden med billigare alternativ hos frilansande formgivare gjorde det svårt för större byråer, både i Sverige och Danmark.

Flexibilitet och snabba puckar

Nästa anhalt blev storformatstryckeriet NyaLjus Tryck & Logistik i Helsingborg hösten 2012. Tillsammans med en av företagets storkunder behövde man en snabbfotad lösning – så jag fick en kombinerad roll som Orderadministratör & Prepressoperatör, där man hade en leveranstid inom en arbetsdag, vanligtvis samma dag om materialet kom in tidig förmiddag, vilket krävde precision och tempo.

Tyvärr flyttade största kunden sina uppdrag till Finland, så efter 13 månader i Helsingborg, så blev det en längre tid som arbetslös, innan jag via en spontanansökan fick möjligheten att visa framfötterna på Förlagshuset Nordens Grafiska i Malmö. Här blev jag en del av ett bokbinderi med anor, där jag började som innesäljare/projektledare men snabbt kom att ta på mig fler roller – från offertarbete och orderhantering till produktion och administration, vilket med tiden även blev:

  • Specialofferter och knepiga förfrågningar som krävde extra analys och uträkningar
  • Inköp och materialberäkning, både för orderunika projekt och vissa löpande behov
  • Tidsregistrering och efterkalkyler
  • Redovisning av arbetstid till det externa lönekontoret
  • Arkivering av produktionsmaterial, arbetsordrar, kvalitetsrapporter och bokföring

När jag började var vi 35 anställda. Men trots lojala kunder slog priskonkurrensen från Baltikum och södra Europa hårt. Produktionsteamet krympte från 30 till 14 personer, och kontoret från 5 till 2. Vi kämpade, men i slutet av 2024 kom beskedet – produktionen skulle läggas ner, och den 30 april 2025 var så sista dagen – för min del efter 7,5 år. Ett annat svenskt binderi i samma segment la också ner månaden före, och vår största konkurrent i Västerås överlät sin bokproduktion till ett tryckeri från maj 2025.

Datorernas intåg

Datorintresset började på tidigt 80-tal, och då med egen dator, och även på tidningen var vi tidiga med att dator på jobbet. Allt låg ju då på de klassiska floppydiskarna, både programmen och dokumenten, först 5 ¼ tum, sedan 3,5 tum – innan hårddiskar, CD och DVD tog över.

Jag fastnade för enklare programmering i QuickBasic, och till tidningen blev det ett eget kalkylprogram där man matade in ett värde och fick ut flera delsummor och en slutsumma – annonspriserna var plus moms och reklamskatt. Ett annat exempel är ett skript jag skapade under tryckeritiden för att optimera våra utskrifter och minska spill och tidsförluster – programmet läste av utskriftsfilerna i en s.k. HotFolder, kontrollerade sidantalet per fil och släppte på så många filer som var acceptabelt utan att kassetten som materialet matades in i blev full. Sedan pep datorn till när det var dags att byta kassett, innan man släppte på nästa batch!

Nördinfo: effektiv produktion med specialkodning

I layoutprogram som InDesign går det att koda upp textfiler innan import – något jag gjort i både Ventura Publisher och InDesign. Istället för att manuellt formatera texten i layoutprogrammet, byggde jag ett Word-makro med sök-ersätt som bytte ut de tecken som räknades som specialtecken, där bl.a. åÅäÄöÖ, trepunkt, citattecken m.fl. ingår, men där man även märker upp texten med en startkod för Rubriker, Brödtext, Citat, m.m.

I layoutprogrammet ska man före import helst ha skapat de format man refererar till i textfilen, och vid importen till layoutprogrammet så flödar texten på – bara finliret kvar så att avstavningar och sidbrytningar blir snygga. Det sparar enormt mycket tid, särskilt vid större bokproduktioner!

I bilden (klicka för större bild) ser du två alternativ. Två rubrikformat som jag kallat för ”R1” och ”R2”, och i första alternativet finns ”Brödtext” utan inledande tab, och resterande stycken med inledande tab. Det andra alternativet är inledande tab borttagen och använder istället två olika Brödtext-format där UI i den ena innebär ”utan indrag”! Första raden med <ASCII-WIN> är för InDesign Windos, för MAC ska det stå en annan kodning. Enklast är att i InDesign ta en färdig text och exportera för att se strukturen, men det finns vanligtvis mer information med än ovan, i mängd kod, men ovan är grunden!